lördag, juni 01, 2013

Interview med DJ Dävid om Eurovision Song Contest

Dansaren från Ireland:
Vad har han i fiken?
Radio Free Järbos DJ Dävid var en de  professionella juryer till semifinaler av Eurovision Song Content 2013.  I denne intervju berättar han om hur det var att delta i ESC, resultaten, och annat. 

Radio Free Järbo:   Så, hur var det att domma de i semifinaler?
DJ Dävid:  Jo, det var spännande fast lite stressig också. Det betyder mycket för alla de bidragen att man känna ett stort ansvar.

RFJ:  Hur gick det för dina val i semifinaler?
Krista och Bonnie
DJD:  Det gick OK.  Sju av tio av mina favoriter gick vidare från första semifinalen men bara fem of 10 gick vidare i den andra.  Jag tyckte att den andra semifinalen var mycket svårare att bedöma.  Jag har ingen anning varför San Marino var inte med i finalen--låten var så jävla fin.  Greklands kunde man inte ens lyssna till.

RFJ:  Vann rätt låt i finalen?
DJD:  Ja och nej.  37 av 38 länder som kunde rösta för låten gav den poäng, så på det sättet var det rätt låt som vann.  Men var det den bäste av alla låtar i tävlingen?  Nej, det var det inte.

RFJ:  Vad var det med låten du inte tyckte om?
DJD:  Orden var meningslösa, jag menar, jag fattade inte riktig vad låten betyder.  Engelska som modersmål är en nackdel ibland med ESC.  Melodin var bara OK och Emilie de Forrest sjöng den kanon bra.  Men det inte var någonting som jag ville köpa till iPoden, till exempel.

RFJ: Vilken bidrag skulle har vunnit?
Gravity....
DJD:  Jag ville att Nederland eller Island skulle vinna.  Fast att det var i isländska kunde man fattar vad låten betyder.  Och han sjunger så bra.  Anouk från Nederland också kan sjunga.  Men låten var inte rätt för en stor arena där mikrofon behövs. Jag tyckte mycket om Rysslands bidrag och var glad det var med i Top 10. 

RFJ:  Vad var storste besvikelsen?
DJD:  Att Ireland kom sist.  Det är någonting som jag inte förstår.  Låten var mycket upp tempo och väl skriven.  Och de populära trummarna med bar överkropp i tajta skinnbyxor.  Till slutet visar det att folk rösta för landet inte låten.  Man bara behöva titta på hur länderna hade röstat att se att ESC bara vidmakthåller myten om europeisk enighet.  

RFJ:  Något annat?
En halv naken Farid Mammadov
DJD:  Finland skulle har gjort bättre enligt mig.  Men Krista sade till SVT, "Maybe Europe isn't ready for ding dong." Så kan det bli. 

RFJ:  Och Robin då.
DJD:  Som sagt förut:  Jag var inte särskilt förtjust av låten "You."  Det var banalt.  Och hans röst kan vara bättre än vad låten visade.  Hoppas han försöka igen med en bättre låt en annan gång.

RFJ:  Nu, fem fräcka frågor.
DJD:  Oj, då!

RFJ:  Vem helst har du lunch med?
DJD:  Krista Siegfrids från Finland.  Jag tycker hon vore jätte rolig att prata och skratta med.  Vi skulle passa mycket bra ihop med några glas vin och sånt.

RFJ:  Vilken kvinna tycker du är vackraste?
DJD:  Zlata Ognevich från Ukraine.  Alla män som såg programmet--eller de få som är intresserade av kvinnor--ville att "gravitation" skulle ta ner hennes klänning och visa hennes bröst.  Men det gick inte.

RFJ: Vem helst älskar du med?
Marco Mengoni
DJD:  Det är både fräckt och svårt.  En av dem halvnakna dansare från Ireland kunde man ha mycket rolig med.  Men Farid Mammadov är så läckert som helst.  Tacka de nej så kunde man fråga Marco Mengoni.

RFJ:  Vilken låt var absolut värst.
DJD:  Jag tyckte inte om bidraget från Romanien.  Skrik och tummarna.  Hemskt.


 RFJ:  Och Roberto Bellarosa?
DJD:  Gud vad jag tycker om låten.  Han är så ung och gullig och blyg.  Man vill bara amma honom.

RFJ:  Tack för det.
DJD:  Tack själva.  Det var roligt!

1 kommentar:

  1. Ireland should have won. But Ryan Dolan will be laughing all the way to the bank because has access to the UK and North American markets.

    SvaraRadera